Codaxol

benzodiazepinerJeg har blitt helt avhengig av Codaxol for å fungere. I perioden 07.01. til 26.07., d.v.s. en periode på 200 dager, har jeg nå brukt 2.000 tabletter, d.v.s. et snitt på 10 pr. dag. (Veldig mye hodesmerter av forskjellige årsaker er grunnen; bl. a. epilepsi, osteoporose, komprimert rygg.) Det har eskalert veldig i det siste, og jeg har nå problemer med å klare meg med 100 pr. uke. Fastlegen følger ikke helt med. Uten tabletter blir jeg liggende hele dagen uten å spise eller å fungere. Jeg opplever INGEN rus av tablettene, til det har jeg nå brukt for mye, men jeg må ha det for å fungere. Noe MÅ gjøres, men jeg vet ikke hva; jeg kan umulig være med på bråseponering. Hva med leveren og bukspyttkjertelen? Hvordan skal jeg foreslå å gripe det fatt, utover det selvsagte å snakke med fastlegen??? Jeg trenger et snarlig svar.

Mann, 58 år fra Rogaland
Codaxol  innheholder det narkotiske stoffet kodein, som er en opioid. Det er ikke uvanlig å bli avhengig når du bruker Codaxol over lengre tid. Så bra at du vil å gjøre noe med avhengighetsproblemet ditt. Du skriver ikke hvorfor du ikke ønsker å snakke med fastlegen din, men h*n kan helt klart hjelpe deg å trappe ned på Codaxol hvis du er åpen med han/henne. Om det er et behov for det, kan h*n også henvise deg til en avrusingsklinikk hvor du vil få den hjelpen du trenger. Hvis du synes at det er vanskelig å snakke med legen din kan du evt. vurdere å bytte fastlege eller oppsøke en privatpraktiserende lege.