Cannabis og forsvaret

forsvaret-logoJeg er veldig stresset og får ikke sove pga. denne feilen jeg gjorde. Jeg røyket hasj ved to anledninger den samme dagen, for snart en uke siden. Jeg skal inn i forsvaret snart, og er veldig stresset pga. dette. Vil hundene markere meg, selvom jeg kun røykte den ene dagen? Det er 2-3 uker til jeg har innrykk. Burde jeg si i fra til forsvaret på forhånd, slik at jeg kan benådes på denne måten? Hvor lenge vil THCen være sporbar i urinen min, vil jeg være trygg før jeg skal inn? Skal også fly fra USA 6 dager etter at jeg røykte, vil de kunne oppdage cannabis på klærne mine i kofferten? Jeg røykte jo bare denne ene dagen, så jeg håper at jeg det verken kan igjenkjennes på klærne, urin, blod eller i håret. Jeg mener, kan å røyke kun en dag, og ved kun 2 anledninger denne dagen, sette spor? Skal aldri prøve igjen! Hilsen en søvngjenger

Mann, 20 år fra Akershus
THC er vanligvis sporbart i urinen i ca. 3-7 dager etter inntaket og inntil et 1/2 døgn i blodet om du har røykt det kun én dag. Hvor lenge virkestoffet sitter i kroppen er individuelt og avhengig av mengden man får i seg og hvor hyppig man har inntatt det, men det er lite sannsynlig at det kan spores i urinen etter 3-4 uker. Cannabis (hasj/marihuana) kan spores i håret som eksisterte sist du inntok dette, også det som var i hårsekken. En hårprøve gjør det mulig å spore bruk av cannabis flere år tilbake og er avhengig av hårlengden din. Du kan lese mer om hårprøver her.
Som du kan lese på folkehelseinstituttet sine sider baserer Forsvaret seg i hovedsak på urinprøver, men i spesielle tilfeller har de mulighet til å analysere en hårprøve. I følge denne artikkelen om hårprøver i forsvaret i Avisa Nordland, kan det være aktuelt med en hårprøve for «soldater i utenlandsoppdrag, alle teknikere på fly og fartøy og alle som jobber i spesialavdelinger i Forsvaret». Om du burde si fra til Forsvaret på forhånd er vanskelig for oss å svare. Du må uansett være forberedt på at Forsvaret kommer til å spørre deg om rusmiddelbruk, og for noen kan det være ubehagelig å lyve.
Narkotikahunder kan lukte hasj av klær, hud og hår lenge etter at stoffet er brukt (ofte flere uker etterpå), selv om håret og klærne er vasket etter at du røykte. En eventuell markering av en narkotikahund er likevel ikke bevis for cannabisbruk. Du kan for eksempel ha gått forbi noen som røykt, eller ha lånt bort genseren din til noen som har røyket osv.