Cannabis første gang

cannabisHei! Jeg og kjæresten min har tenkt å legge av en dag i ferien for å røyke litt hasj og bare nyte livet. Jeg har prøvd hasj før, og jeg «tåler» det, men kjæresten min har aldri prøvd det før. Derfor lurer jeg på hva som kan skje første gang man prøver hasj/marijuana hvis man er en av de personene som ikke «tåler» det. Har jo hørt historier om folk som har havna i psykose og blitt innlagt for 10 år etter at de tok kun ET trekk av en joint. Vil jo ikke at noe sånt skal skje med kjæresten min, så derfor spør jeg; Hva kan skje første gang man prøver Cannabis? Bare fortell meg ALT som kan skje. Er ikke noe psykisk galt med henne fra før av, bare en mild form for depresjon, bare for å få det sagt. Også er det en annen ting jeg lurer på… Jeg sliter veldig med sosial-angst for tiden. Hvis jeg røyker hasj en eller fler ganger i uken, av en «strain» (type hasj) som er spesifikt for å hjelpe mot angst, vil det resultere i at jeg blir bedre eller vil angsten forverres av å røyke hasj?

Gutt, 17 år fra Østfold.
Virkningen av cannabis er avhengig av brukerens personlighet, forventninger, miljø og hvor mye virkestoff man får i seg (hvor sterkt det man røyker er, eller hvor mye man røyker). For mange kan det å røyke hasj den første gangen være en overveldende opplevelse. Enkelte kan bli kvalme og føle seg uvel, og det er ikke uvanlig med angst- eller panikkanfall. Disse anfallene er gjerne knyttet til det at hjertet banker fortere når man inntar cannabis. Jeg ville for øvrig vært ekstra forsiktig hvis den det dreier seg om lider av en depresjon.
Når det gjelder cannabis og angstlidelser, så hender det at man innledningsvis opplever at cannabisbruk kan dempe angstproblemene, men på sikt vil disse problemene som regel bli verre av at man bruker cannabis.
Om du ønsker mer informasjon om cannabis anbefaler vi denne brosjyren, eller denne artikkelen på Folkehelseinstituttets sider.