Bråslutte på subutex

subutex litenHei. Jeg har gått ned 2mg i uka fra 10til 4 og torsdag 25/7 tok jg 1mg så bråsluttet jg. Nå r d søndag 27/7 og sett bort fra dårlig humør/depresjon merker jg overraskende lite til d. R d noe jg har i vente? I tilfelle har legen inntil 6mg xanor og 100mg morfinsulfat liggende, «just in case». Dette gjorde vi også når jg bråsluttet på heroin og amf. osv. 3 helvetes uker,men gikk og fikk metadon. Bråsluttet meta da d var ubehagelig og har gått på sub i 5 år, nykter i 6år. Vil av det, brått som vanlig, hva slags «helvete» kan jg forvente? Mvh 15års junki som alltid tar straffen for å lære!!!

Mann, 36 år fra Telemark
Du har jo allerede en ganske bred erfaring med å slutte med opiater og opioider. Så til en viss grad vet du hva du kan forvente. Forskjellen på heroin/morfin og buprenorfin er først og fremst at abstinenesene på heroin/morfin inntrer raskere enn for buprenorfin. Det kan være grunnen til at du ikke kjenner så mye ennå – det tar noen dager før abstinensene setter inn. Nå har du jo allerede trappet deg ned, og det vil helt klart gjøre ubehaget mindre enn om du hadde bråseponert. Så hva slags «helvete» du kan forvente kan vi ikke gi deg et eksakt svar på, men vi antar du vil få en abstinensreaksjon. Den vil vare temmelig lenge, men vil ikke være like sterk som heroinabstinenser.