Blanding av stoffer

Tatt 1+1.5 g kokain + 1 valium + 1.5 vival + noen glads vin og sprit fra kl 14 i går frem til halv sju i dag… Pga psykisk press og vil rømme fra virkeligheten. Hva gjør jeg

Kvinne, 28 år fra Akershus
Vi får ikke helt tak i hva du spør om her. Lurer du på hva du skal gjøre med at du har inntatt flere forskjellige stoffer, eller lurer du på hva du skal gjøre med at du ønsker å rømme fra verden?
Uansett er det nok slik at du ikke kan gjøre så mye med noen av delene, de rusmidlene du har fått i deg vil gi deg en rus i en viss tid, det er ikke så mye du får gjort med det fra eller til. Vi anbefaler ikke å blande så mange forskjellige rusmidler slik du har gjort, men når du nå først har gjort det behøver du ikke å være redd for at det er veldig farlig – det er jo ikke snakk om særlig store doser.
Når det gjelder ditt ønske om å flykte fra virkeligheten er det absolutt forståelig, de aller fleste har nok følt det slik en eller flere ganger i livet. Dessverre er ikke dette mulig å få til, virkeligheten og psykisk stress blir jo ikke borte når du ruser deg, det eneste som skjer er at du glemmer det en liten stund. Når du blir nykter igjen er ingenting bedre, tvert i mot er det jo ofte slik at rusmidler fører til enda mer psykisk stress/angst/depresjon.
Hvis det er slik at du føler at livet er så tungt at det ødelegger din livskvalitet over tid kan det lurt å oppsøke lege som kan henvise deg til psykolog/terapeut. De aller fleste vanskelige ting i livet går det an å gjøre noe med, men noen ganger er det nødvendig med litt hjelp for å komme i gang.