Ang Sobril

Hei, jeg er en mann som de siste 3-4 månedene har hatt det veldig slitsomt med nerver osv, og jeg har pga dette brukt sobril ( 25 * 3-4 ganger daglig ), uten noen særlig pauser. Jeg er litt bekymret for hva jeg kan regne med å vente meg av evt abstinens, når jeg nå har tenkt å slutte med dem. Kan jeg kutte tvert av, eller må jeg virkelig trappe ned i lang tid?

Mann, 31 år fra Finnmark
Omfang og styrke på abstinenser kan variere veldig fra person til person. Det er derfor vanskelig for oss å kunne forutsi hvordan det vil bli for deg. Sobril er et benzodiazepin, og rent generelt kan vi si at abstinenser fra benzodiazepiner normalt varer fra 1- 2 mnd. og ofte har form av stress, angst, uro, skjelving og kramper. Har du hatt angst eller depresjoner i forkant av pillemisbruket, kan du nok i abstinesperioden oppleve at dette blir forsterket, i noen tilfeller også værre enn det var i utgangspunktet før du begynte å ta piller. I slike tilfeller kan det være greit med en nedtrapping, det kan gjøre «landingen» litt mykere. Men som sagt er dette individuelt, og vi vil anbefale deg å ta opp dette med foreskrivende lege som kan hjelpe deg med å sette opp en event nedtrappingsplan og/eller kanskje foreskrive andre medikamenter som ikke er vanedannende i den første tiden.