Utslag på urin prøve

rustlf-logo 75x67Hei har en datter som har fått utslag for canabis på en urin prøve. Hun bruker ibux samt andre smertestillende pga vond rygg. har lest et sted at dette kan gi utslag på slike tester. hvor kan jeg finne noe som står skrevet om dette.

Mann, 53 år fra Vest-Agder
Vi har sett etter på erowid.org om falske positive på cannabis. (Kjenner du ikke til Erowid, kan du lese om det her.) Her er selve artikkelen. Vi kan ikke garantere for denne informasjonen, men den omhandler i alle fall falske positive på cannabis. Følgende virkestoffer kan potensielt gi falske positive:
• Ibuprofen; (Ibux etc)
• Naproxen
• Ketoprofen
• Promethazine
• Pantoprazole
• Riboflavin (B2, hampfrøolje)
• Dronabinol (Marinol)
(Kjenner du ikke til virkestoffene, kan du google dem).
Denne artikkelen fra Tidsskrift for Den norske legeforening omhandler Cannabis og urinprøver generelt. Ønsker du å snakke med de som har mest kompetanse på dette området, kan du kontakte Avdeling for klinisk farmakologi ved St. Olav hospital i Trondheim.