Søsteren min trenger hjelp

jeg har en søster som har «eksperimentert» med dop i noen år! Jeg har trodd at hun har hatt ting under kontroll, men nå har det kommet frem at hun har et problem.. Hun har sagt at hun vil ha hjelp til å slutte og jeg har sagt at jeg skal hjelpe henne.. Eneste problemet er at jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre! Kan dere hjelpe meg med å si hvor vi skal starte?

Kvinne, 29 år fra Oslo
Så bra at din søster ønsker å ta tak i problemet sitt, og flott at hun har deg!
Den beste måten å starte på vil nok være at din søster tar kontakt med en lege. H*n vil da kartlegge situasjonen til din søster, for så å kunne henvise henne videre til den hjelpen hun trenger. Hvis hun synes det er skummelt å gå til lege kan du jo tilby deg å være med henne.
Det er flott at du vil hjelpe din søster, men det er viktig å ikke «glemme seg selv». Det finnes flere tiltak for pårørende av rusavhengige, mange av disse tilbyr blant annet uformelle samtaler og kurs. LPP’s rådgivningstelefone for pårørende kan være et bra sted å kontakte for mer informasjon. Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen (hver dag mellom 11-19), eller chatte med oss (hverdager mellom 14-17).