Slått ut av en flaske vin?

vinflaske og -glassHei. Jeg var på fest forrige lørdag. Vi hadde det koselig med drikkelek på ipaden. Jeg drakk en flaske vin på 1 time og et kvarter. Vinen var bare 13,5 prosent. Men etter jeg hadde drukket opp vinen, var alt i minnet mitt svart. Jeg hadde falt på gulvet og forslått halebeinet mitt. Jeg hadde reist meg og lagt meg i senga med litt hjelp. Jeg hadde ikke spist så mye før jeg drakk, og jeg vier 85 kilo. Hvorfor ble minnet bare helt svart? Kan jeg ha besvimt siden jeg falt?

Kvinne, 27 år fra Rogaland
Drikkeleker går som oftest ut på at man drikker alkoholen raskt, som dere gjorde forrige lørdag. Det du forklarer videre er baksiden av medaljen til det å kose seg med en slik drikkelek.  «Blackout» er et vanlig uttrykk for det du beskriver, at man ikke husker noe etter et visst inntak av alkohol. Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at du ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er du klar over hva som skjer. Det er også slik at det er større risiko for blackout hvis promillen din stiger veldig fort, noe som lett kan skje dersom du drikker sterk alkohol fort og på tom mage.  Om du besvimte når du falt blir umulig for oss å svare på. For å unngå «blackouts» i fremtiden kan du passe på følgende:
– Alltid spise godt før du drikker, og gjerne mens man drikker.
– Alltid være uthvilt.
– Drikk sakte, og ta gjerne et glass med alkoholfri drikke mellom hver drink (men slik er sjelden reglene i drikkeleker).
– Hold deg til drikke med lav alkoholprosent (cider/øl), da kan rusen være lettere å kontrolere.