Ruset stesønn

keyHeisann. Har en stesønn på 21 år som jeg mistenker at bruker tabletter/narkotika. Han sliter veldig for tiden. Sa selv opp jobben pga at han ikke tåler å bli irettesagt. Min samboer, far til vedkommende, arbeider offshore og er nå ute. Mor til vedkommende mener å strukket hånda ut til vedkommende så mange ganger, at hun nå ikke orker mer tull. (Tror ikke hun mistenker at han ruser seg.) Han var innom hos meg i går (for han trenger hjelp til kontakt med NAV), og virket «annerledes». Er normalt skjenert og innesluttet, men virket igår trygg og «tøff i trynet». Jeg hadde besøk av ei venninne, som påpekte det jeg også hadde notert meg. Han virket ruset. Pupillene var små. Han kom kjørende hit, og dro herfra med bilen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal «angripe» problemet. Om jeg spør ham direkte, regner jeg med at han vil nekte, for så å kutte kontakten. Jeg er også redd for at hans mor vil avvise meg, og fortelle at det ikke er noe hun kan gjøre lenger. Bør jeg informere politiet når jeg antar han kjører i ruset tilstand?? Hans far mener jeg ikke bør kontakte politiet, pga faren for at problemet vil bli større om han mister sertifikatet og av den grunn ikke kommer seg noe sted. Jeg synes det er vanskelig og ønsker ikke å sitte med et/flere liv på samvittigheten, om han skulle komme ut for en ulykke og skade seg selv eller andre pga dette. Noen tips til hvordan jeg kan/bør gå frem?

Mann, 21 år fra Rogaland
Vi vet ikke helt hvilket rusmiddel stesønnen din ev. bruker. Men du sier pupillene var små, og det er et vanlig symptom på bruk av opiater. Det er jo av de tyngre stoffene, og om det er tilfelle bør man nok sette inn noen tiltak. Det kan godt hende det ikke blir særlig lett å «konfrontere» ham direkte med dette. Det er nok ganske så riktig når du tenker at det lett bare kan føre til aggresjon og benekting. Vi tenker det kanskje kunne være lurt av dere pårørende – du, hans far og mor i alle fall – går sammen og kontakter et veiledningssenter for pårørende. Der kan dere sette dere ned i ro og fred og få tips og råd. Ikke minst kan dere der finne en «felles metode» for hvordan dere skal gå fram. Dere finner flere slike sentre i Rogaland: ett ligger i Stavanger, ett i Sandnes, og ett i Haugesund.
Når det gjelder å informere noen om at han kjører i rusa tilstand, er det kanskje ikke politiet som er rette instans. Det er nok heller legen hans som er rett mottaker for slik informasjon. I slike tilfeller er det vanlig at legen informerer fylkeslegen. Resultatet er ofte at vedkommende da sies å ikke fylle helsekravene til førerkort, og han vil trolig miste det for en lengre periode. I denne artikkelen finner dere mye informasjon og rus og trafikk.