Rus og økonomi

MynterHei! Min mor er rusavhengig med økonomiske problemer. Jeg ønsker å finne ut hvilke instanser jeg kan kontakte for å prøve å hjelpe henne økonomisk. Det er svært vanskelig å hjelpe pga tilbakeholdenheten og løgnene rusen forårsaker, men kan ikke gi opp før man har prøvd å hjelpe hvor man kan, og så lenge min mor samtykker. Finnes det steder å kontakte foruten Nav? På forhånd takk for svar.

Kvinne, 34 år fra Møre og Romsdal.
Nå presiserer du ikke hva du mener med å hjelpe henne økonomisk. Ønsker du å finne en økonomisk ordning til henne, hjelp til forvaltning av midler hun allerede har, eller hjelp til å holde styr på regninger og generell økonomi? Vi registerer at du helst ønsker å kontakte andre instanser enn NAV. Vi vil likevel anbefale deg å henvende deg/dere til deres nærmeste NAV-kontor. Det er kun NAV som kan bistå om man har behov for økonomisk støtte. NAV kan også tilby økonomisk rådgivning. Om din mor har lån, kan dere også kontakte hennes bank for rådgivning og eventuell endring av nedbetalingstid.
En mulighet er å undersøke med NAV om din mor kan få tilbud om en ruskonsulent. Ruskonsulenten kan da bistå med å finne egnet hjelp i forhold til din mors økonomiske problemer og også eventuelt hjelp i forhold til din mors rusavhengighet.