Magesmerter etter røyking av weed

cannabis bildeHei! Jeg røkte weed for ca 1,5 uke siden, og har etter det opplevd magesmerter og kvalme. Smerten kan beskrives som sviende/brennende, lokalisert midt på magen, og kommer hovedsaklig på ettermiddag og kveld. Med dette kommer også kvalme og følelsen av å måtte kaste opp. Jeg har ikke røkt mye tidligere, det er snakk om en til to ganger i året, men har ikke opplevd dette før. Lurer derfor på om disse plagene kan komme av cannabisinntaket, og om det rett og slett er en bivirkning av det? Hva kan i så fall føre til at cannabis gir denne bivirkningen?

Kvinne, 23 år fra Oslo
For oss høres det rart ut at det å røyke marihuana kan føre til magesmerter og kvalme så lang tid som 1,5 uke etter inntak. Magesmerter som bivirkning av enkeltinntak kjenner vi ikke til. En mulig forklaring kan være at man spiser mer enn vanlig etter å ha røkt. Det vil si at du får en såkalt  «munchie», og derfor spiser alt for mye av ting magen reagerer på over kort tid. Opplevelse av kvalme kan oppstå etter røyking, gjerne om det kombineres med alkohol, men vi kjenner ikke til at man kan føler seg kvalm så lenge som du forklarer.
Vi anbefaler at du kontakter legen for å undersøke tilstanden om magesmertene og kvalmen ikke gir seg.