Hvordan hjelpe typen med å bli nykter?

Hei! Typen min har røyka hasj i 5 år,og han er rett og slett avhengig:s Han prøver å slutte,men han greier det ikke..han har blitt mer deprimert + suicidal nå for tiden:s Han sier at det går opp og ned når det gjelder rus,han trenger virkelig hjelp! Hvordan skal jeg hjelpe han? Jeg tror ikke jeg får gjordt så mye når han bor langt unna:s det tar 2 timer og 15 minutter med buss å komme til han..jeg nekter å gå fra en så bra fyr. Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal hjelpe han med dette..håper dere kan hjelpe meg..

Kvinne, 15 år fra Akershus
Det står respekt av det at du vil hjelpe kjæresten din med å slutte med hasj. Du skriver at han har prøvd å slutte, men at han ikke klarer. Det kan høres ut som at han trenger hjelp for å klare dette, gjerne av noen voksne som har greie på ungdom og rusmidler. Nå skriver du ikke hvor gammel han er, men kanskje du kan snakke med foreldrene hans slik at de kan skaffe han profesjonell hjelp? Du kan jo evnt «advare» ham om dette på forhånd, slik at han ikke føler at du går bak ryggen på ham. Det kan selvfølgelig hende at han blir sint dersom du snakker med foreldrene hans om dette, men hvis dere har et godt og solid forhold tåler det nok mye, og kanskje vil ha se annerledes på dette senere. Dette er uansett avveininger du selv må gjøre. Kanskje kan du også snakke med dine egne foreldre, eller noen andre voksne som du stoler på, om bekymringen din? Sosiallærer, helsstasjon for unge, helsesøster på skolen eller utekontakt er alle fagpersoner med erfaring i å hjelpe unge som har det vanskelig. Du er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588 alle dager mellom kl. 11 og 19) for en prat om dette, eller du kan chatte med oss på hverdager mellom 14-17.
På vår hjemmeside har vi dessuten en artikkel som heter Hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem, som kanskje kan være til hjelp. Vi kan dessuten henvise til selvhjelpsguide for de som ønsker å slutte med hasj. Kanskje kan du skrive den ut og gi den til kjæresten din. En guide for DEG som vil slutte med hasj. På rushjelp.no finnes det også et selvhjelpsprogram som kanskje kan være nyttig.