Hvor mye drikker en periodedranker?

Hei! Lurer på hvor mye en periodedranker drikker til dagen når han først begynner å drikke? Er det snakk om store mengder? Eller er det mindre mengde som skal til før vedkommende blir besruset/full? For å stille det på en annen måte: Må en periode dranker drikke mye til dagen for å bli full? Eller er det nok med noen halvlitere får vedkommende begynner å bli synelig/sterkt beruset?

Mann, 26 år fra Rogaland
Vi er litt usikre på hva du spør om her. Er det slik at du lurer på hvor mye periodedrankere trenger å drikke før de blir fulle? I så fall er det slik at det kan variere fra person til person. Det finnes eksempler på at personer som drikker mye over tid etterhvert trenger mer alkohol for å føle seg beruset. Mekanismen bak dette kan være at når hjernen blir vant til å ha promille oppleves ikke alkoholvirkningen så sterkt lenger, og personen kan føle seg og oppføre seg som ganske så edru, selv med høy promille. På den andre siden finnes det også eksempler på at det ikke skal så mye alkohol til før beruselse inntreffer på dag nr 2 og 3 osv. Dette gjelder særlig i tilfeller der personen ikke rekker å bli helt edru igjen før h*n begynner med nytt inntak. Som du skjønner finnes det ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt. Det vil variere fra person til person og fra gang til gang. Det kan også være forskjell fra dag3 til dag 7, og personens generelle helsetilstand kan påvirke reaksjonen på alkohol over tid (i en periode med jevnlig alkoholinntak).