Hvor lenge sitter hasj?

Hei, jeg var på en fest en gang, og mens jeg var beruset tok jeg en joint, uten å vite at det var hasj. Hvor lenge vil det ta før det er ute av kroppen, og ikke kan bli oppdaget på meg?

Mann, 17 år fra Oslo
Hvis du har røyket hasj en gang tar det ca en uke (5-7 dager) før du tester negativt på urinprøve. Det betyr ikke at du er påvirket av hasjen i en hel uke, men fordi virkestoffet i hasj (THC) er fettløselig vil det binde seg til fettvevet i kroppen din og sakte frigjøres og metaboliseres. Du er ikke rusa under hele den prosessen, men det går an å spore THC i kroppen din. Hvis du er redd for at det skal gå an å bevise at du har røyket hasj en gang er det også mulig å spore det i hår og negler, og her blir det ikke borte føre du evnetuelt klipper av det punktet på hårstrået/neglen som vokste ut da du røyket. Du kan lese mer om hasj her og om håranalyser her.