Heroinslutt

heroin litenHei! Jeg har vært avhengig av heroin i en del år nå. Men jeg har nå planer om å få bukt med min heroinavhengighet i løpet av nærmeste fremtid. Jeg har bestemt meg for å gjennomføre dette på egenhånd, uten hjelp av LAR eller lignende. Jeg har derfor begynt å gjøre små forberedelser, som å spise vitaminer, gjøre rent for at det skal se litt bedre ut her (hjelper litt på psyken, det), lånt meg noen gode bøker og TV-serier som tidtrøyte, kjøpt meg Immodium mot løs mage og den type ting. Jeg skal innrømme at jeg også har kjøpt meg noe Benzodiazepiner, bare for å klare å komme meg gjennom det verste av Restless Legs Syndrome, insomniaen og for å klare å slappe litt bedre av. Disse tre siste har nemlig vært hovedsaken til at jeg har sprukket tidligere, for det føles virkelig som jeg er iferd med å bli gal når jeg ikke klarer å slappe av et sekund, ben og armer aldri får vært i ro, og jeg ikke har fått sove på dages- og ukesvis. Men så lurte jeg på om det er flere ting jeg burde tenke på, og som kan gjør avrusningen lettere. Eventuelt om det er andre steder jeg heller bør henvende meg (Jeg vet jo tross alt ikke om dette er riktig sted å spørre om denne type ting). På forhånd takk!

Mann, 23 år fra Oslo
Vi tenker at det kan bli vanskelig å gjennomføre dette på egen hånd, noe du er fullstendig klar over. Skal du få til det, er det viktig å forberede deg godt. Du kan be legen din om Catapresan eller Orfiril mot kriblinger o.l. i beina dine. Hvis du skal gjøre dette på egen hånd er det veldig nyttig om du har noen som kan komme innom og lage litt mat til deg, holde deg med selskap, rydde litt, skifte sengetøy, oppmuntre deg, og kanskje dra deg med ut på noen turer. Det må da være en person som ikke har rusproblemer og som kjenner til ditt og gjerne vil hjelpe deg. Selskap er også bra mot depresjon og det får tiden til å gå litt raskere.
Om du ønsker avrusning på en «klinikk» får du henvisning av legen din uten større problem. Vi anbefaler at du da får legen til å søke deg inn på Oslo universitetssykehus HF – Aker, avdeling rusakutt og avgiftning, Seksjon 1. Avdelingen ligger på Ullevaal sykehus’ område, og de tilbyr medisinsk nedtrapping.