Har jeg et rusproblem?

vinflaske og -glassJeg lever i et forhold hvor min partner har en veldig dominerende og tildels skremmende væremåte. Jeg var før det gjennom et veldig turbulent samlivsbrudd som resulterte i en periode med mye drikking og i perioder blandet med sovetabletter. Jeg møtte veggen sommeren 2010 med et epilepsianfall som sendte meg i seks ukers koma. Det er ikke til å legge skjul på at dette anfallet var trigget til dels av alkoholmisbruket. Det hjalp ikke på at jeg hadde diagnosen epilepsi fra før da jeg har hatt et anfall tilbake i 2004. Jeg møtte min nåværende samboer da jeg var i ferd med å bli rehabilitert etter komaperioden og jeg var da fullstendig avholds.
Da vi flyttet sammen startet det med at jeg våget å drikke alkohol igjen, men etterhvert skjønte jeg selv at jeg drakk for mye og det ble redusert. Men jeg hadde ikke begrensningen i meg i perioder og det ble inntatt alkohol selv om jeg burde være forsiktig da jeg har et permanent problem med epilepsien i dag. Så har min samboer begynt med kontroll av meg og jeg har følt at hun følger meg i at og ett jeg gjør. Jeg har i dag redusert forbruket til et veldig lavt forbruk, men jeg har holdt det skjult for samboeren min. Jeg føler meg ikke veldig stolt av det. Slik det er nå har jeg bestemt meg for at mitt alkoholforbruk skal ned på null, uansett hvilken sivilstand jeg måtte ende opp med. Det eneste jeg nå vil er å komme i kontakt med noen som kan hjelpe meg med det.

Mann, 48 år fra Oslo
Det høres ut som du har hatt det ganske tøft i perioder, og det fører jo noen ganger til litt overdreven bruk av rusmidler. Nå som du synes å ha bestemt deg for å ta imot hjelp for problemet, er du allerede kommet et godt skritt på veien. Det finnes flere alternativer når det gjelder hjelp til å slutte å drikke. Du kan kontakte selvhjelpesgrupper som f.eks. Anonyme Alkoholikere eller De Norske Lenker. (Begge har møter i Oslo flere dager i uka.)
Det finnes også anonyme selvhjelpsprogrammer på nettet. Du kan både teste ditt forhold til alkohol, og ev. registrere deg på selvhjelpsprogrammet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkohoproblemer, som lever i stabile boforhold og er i kontakt med venner, slektninger eller kollegaer. Kurset er ikke egnet for folk med en lang historie av problemfylt rusmiddelbruk, folk med helseproblemer, eller dem som opplever alvorlig depresjon hvis de slutter eller kutter ned på drikkingen.
Gjennom det offentlige hjelpeapparatet kan du få ulike typer behandling, alt etter dine ønsker og behov. For å få plass på et slikt sted trenger du henvisning fra lege. Du finner en oversikt over forskjellige steder på siden frittsykehusvalg.no..
Du sier også at din samboer har begynt med kontroll av deg og jdu har følt at hun følger deg i alt og ett jeg gjør. Dette vil jo oppleves ganske frustrerende for dere begge. Det kan godt være en idé å sette seg ned sammen og prate om situasjonen med noen som har erfaring med parsamtaler. Dere kan f.eks. kontakte Familievernet. De tilbyr både parterapi, familieterapi og samtaler med enkeltpersoner. Tilbudet er gratis, og det er ikke nødvendig med henvisning. For timeavtale – ta direkte kontakt med familievernkontoret der du bor – ikke med Bufdir. Her finner du/dere en oversikt over kontorer i Oslo.