Førerkort

cannabis bildeHvis man har blitt tatt av politiet av å røyke hasj, der politiet har bevis (video av deg høy), kan man miste førerkorte? Bemerk: har ALDRI kjørt under påvirkning av hasj eller andre narkotiske stoffer.

Mann, 18 år fra Troms
Først må vi gjøre det klart at vi ikke kan svare for hva politiet kommer til å gjøre i saker som dette, vi antar at det også vil kunne variere. Når det kommer til det å kjøre i ruspåvirket tilstand har det nå kommet egne «promillegrenser» for andre rusmidler enn alkohol (Folkehelseinstituttet). Du forteller at du ikke har kjørt under påvirkning. Fylkesmannen skriver følgende om rusmisbruk og førekort:
«Rusmisbrukere fyller ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det er et vanlig problem at pasient – og lege – blander vegtrafikkloven inn i disse sakene, og hevder at så lenge de ikke kjører etter at de har drukket eller ruset seg så skal ikke rusmisbruket ha konsekvens for førerkortet. Det er feil. Rusmisbruk er en sykdomstilstand som omfattes av førerkortforskriftens helsekrav. Alkoholmisbruk er vanskelig å definere med klare grenser, men hvis noen har et så stort forbruk av alkohol at det over tid går ut over ens normale fungeringsevne eller konsumet på sikt fører til fysiske helseskader, så er et misbruk tilstede. Fylkesmannen i Rogaland fremholder videre at all bruk av illegale rusmidler, inkludert hasj, er rusmisbruk, og omfattes dermed av førerkortforskriftens helsekrav. Ved misbruk av alkohol eller andre rusmidler, er det krav om dokumentert avholdenhet i en
lengre periode (klinikk, blod- og/eller urinprøver) og et betryggende kontrollopplegg før fylkesmannen kan gi dispensasjon.»
Som du ser i dette utdraget definerer Fylkesmannen i Rogaland all bruk av illegale rusmidler som et rusmisbruk. Det kan være at du blir kontaktet av politiet for urintest med tanke på førekortet dersom de definerer rusmisbruk likt som denne Fylkesmannen. Vi på RUStelefonen har snakket med personer som har blitt innkalt til urintest hos politiet med tanke på førekort etter at de har blitt tatt for besittelse av hasj, altså uten å ha kjørt i påvirket tilstand.
Du kan lese hele skrivet til Fylkesmannen om førekort og helsekrav her. Vi har også en side med lenker om rusmidler og trafikk som kan være nyttig om du ønsker å lese mer.