Farlig å slutte å drikke?

vinflaske og -glassJeg har drukket nesten daglig de siste fire årene. Øl og vin, fra tre til ti enheter daglig. Nå er det stopp, men jeg er bekymret. Er det vanlig at dette fører til slag/hjertesvikt? Psykoser? Hva skal man være obs på? Hva kan man gjøre?

Kvinne, 35 år fra Buskerud
Hvis du har en «etter forholdene» normal helsetilstand, skal det for de fleste mer til for å få abstinensreaksjoner som psykoser og hjertesvikt. Alkoholabstinenser kan i visse tilfeller være dødelige, men da snakker vi om et mye lengre og større forbruk enn du har hatt. Det vi anbefaler deg er å snakke med legen for å få en eller annen form for lettere medisinsk hjelp – for søvnproblemer, angst o.l. Om du ønsker det, kan du øgså snakke med legen om henvisning til en avrusningsstasjon. Hvis du ikke ønsker å snakke med lege, kan det være lurt å ha kontakt med gode venner/familie i en periode så de kan støtte og hjelpe deg. Du kan også kombinere det med å bruke hjelpetilbud på nettet. Her finner du et eksempel på det.