Er jeg ødelagt?

Jeg har drukket ca to – tre flasker i uka i to år. Siste seks mnd veldig lite. Nylige blødprøver viste lave leverprøver men ferritin på 225. Kan jeg regne med å få leverchirrose eller blir jeg bra igjen? Jeg er nå helt avholdende og kommer til å være det leenge. Litt gastrittplager tror jeg at jeg kan ha. Eller er det bare en ekstrem angst for akkurat dette som plager meg. Faktisk så sterk angst at det går utover alt i hverdagen. Klarer meg meget godt uten alkohol… Blir jeg bra igjen?

Kvinne, 37 år fra Sogn og Fjordane
Så fint at du har redusert alkoholinntaket ditt og føler at du klarer hverdagen helt bra uten alkohol, det er nok det første og viktigste skrittet mot god helse. Når det gjelder dine ferritinverdier er det vanskelig for oss å kunne gi deg noe godt svar på om de kommer til å normalisere seg. Det kan være flere årsaker til at de er forhøyet, men dette er noe du bør snakke med legen din om. Fortell gjerne at du trenger å snakke grundig om dette fordi angsten for at du aldri blir helt frisk er i ferd med å ødelegge hverdagen din. Hvis du føler at legen ikke klarer å berolige deg kan du kanskje ha behov for å snakke med en annen lege, eller eventuelt en terapeut dersom angsten blir veldig plagsom. I så fall kan du be legen om en henvisning til psykolog, eller du kan kontakte en privat (det koster litt mer).