Alkoholavhengig

olflaske2Heia jeg sliter med alkaholproblemer å driikker masse øl ikke ye bokser i gangen , men nok til at jeg blir bråkete av dette dette ka ska æ gjør , jeg føler at jeg ikke kan bo med min mann lengere , er så glad i han men klarer ikke presset som er kver dag > føler meg veldig sliten hilsen NN. Kan dere svare meg på e post har det vært fint. (Spørsmålet er anonymisert. Red.anm.)

Mann, 38 år fra Nord-Trøndelag
Vi svarer ikke på epost, og det er fordi dette er en anonym tjeneste. (Uansett ville det bli vanskelig da du ikke oppgir epostadressen din ….).
Noen klarer å slutte på egen hånd når de bestemmer seg for det, andre trenger hjelp. For de som har moderate problemer, kan det være nyttig å bruke et selvhjelpsprogram på nett, her er et slikt. Det finnes ulike tilbud for dem som trenger hjelp. For noen er det nødvendig å legge seg inn til behandling, mens for andre er dagtilbud med hjelp av psykolog/terapeut tilstrekkelig. I tilfelle det er noe du ønsker, trenger du henvisning fra legen din. Du /dere finner oversikt over steder som driver behandling her. I Norge har vi også flere forskjellige foreninger som kan gi hjelp til dem som vil slutte å drikke. Eksempler på det er Norske lenker og Anonyme alkoholikere.
Hvis du har flere spørsmål om dette er du velkommen til å ringe oss på tlf 08588 hver dag mellom 11-19 eller chatte med oss på hverdager mellom 14 og 17.