Alkohol og blodprøve

Hei! Jeg har blitt invitert på en fest, men skal til legen i 10-tiden dagen etter for å ta en blodprøve ang. forhøyet jernnivå. Vil alkoholen jeg konsumerer denne kvelden da gå utover blodprøven? Vil det vises på resultatene jeg da får tilsendt av legen?

Kvinne, 18 år fra Akershus
Hvis legen din skal fastslå jernnivå i blodet ditt vil h*n ikke se etter tegn på at du har drukket alkohol. En lege har faktisk ikke lov til å teste blod, urin eller spytt for rusmidler uten å informere/innhente samtykke fra pasieneten. Når det gjelder hvorvidt alkoholinntaket kan påvirke prøveresultatet, er det slik at alkohol kan virke hemmende på jernopptaket i kroppen. I tillegg kan høy alkoholbruk gi forhøyet ferritin, i hvor stor grad det har betydning for din prøve bør du snakke med legen om.