18 åring som røyker hasj

Hei. Har et problem med vår sønn som har startet å røyke hasj, han blir 18 år om 2 uker. Vi oppdaget dette i vår og tok en test som var positiv, etter dette så hadde vi en lengre samtale med han, hvor han var enig i ikke å røyke mere og å ta en ny test etter 4 uker.Dette falt sammen med at russefeiringen var ferdig og han sa at det ikke var noen vits i en ny test. Pratet med han om dette igjen og han lovte å ikke røyke mere, skulle ta en ny test etter ca 3 uker men da vi skulle gjøre dette så ble han ærlig og innrømte at han har røyket hver dag i ca 6 uker. Han ser ikke selv at dette er et problem og ser ingen grunn til å la være, vet ikke riktig hva vi skal gjøre, han blir aggresiv hvis vi blir kritisk eller spørr for mye. Vi er i fra Trondheim og han har hatt et godt kompismiljø der vi bor, men han har skiftet miljø i de siste ukene . Han har bestandig vært pliktoppfyllende og det er han fortsatt, men vi er veldig bekymret. Han er ferdig med skolegang og har fått lærlingejobb fra høsten, vi prøver å si hvor viktig disse 2 årene er for fremtiden hans, men det går visst ikke inn hos ham. Jeg spør en gang til, hva kan vi gjøre? Hilsen bekymret mor og far

Kvinne, 44 år fra Sør-Trøndelag
Vi skjønner at dette er en vanskelig og fortvilet situasjon for dere, og selv om problemstillingen er nokså vanlig gjør det jo ikke saken noe enklere. Det er mange unge som eksperimenterer med hasj, og noen mer enn andre. Ofte oppdaterer de seg om eventuelle virkninger og skadevirkninger på internett, og der finnes det mange undersøkelser som sier at hasj ikke nødvendigvis er så skadelig. Noen hevder at informasjonsmateriale som viser til at hasj er skadelig kun er propaganda fra myndighetenes side med det mål å legitimere forbudet mot cannabis. Dette kan gjøre det svært vanskelig å overbevise om at «du må slutte med hasj fordi det er farlig». Ofte utvikler slike samtaler seg til diskusjoner hvor begge parter prøver å overbevise den andre om at de har rett, og ingen tar ordentlig innover seg det den andre sier. I tilegg er det vanlig at den som røyker hasj føler seg angrepet, og dermed går i forsvar under samtalen. Argumeneter som «det er ikke så farlig» og «jeg har full kontroll, jeg kan slutte når jeg vil» blir ofte brukt i slike sammenhenger. Faren med en samtale som utvikler seg på denne måten er at personen som går i forsvar bruker argumenter som forsterker troen på at hasj ikke er farlig, og at h*n har full kontroll. På bakgrunn av det har det blitt utarbeidet noen tips for hvordan snakke med noen om deres cannabisbruk:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Utover å forsøke å snakke med sønnen deres igjen, og å få han til å reflektere over konsekvensene av hans valg (ikke fall for fristelsen ved å fortelle han om konsekvensene, la han få tenke dem ut selv), er det svært begrenset hva dere kan gjøre. Han er straks 18 år og bestemmer over eget liv. Dere kan stille krav til hvilke regler som gjelder under deres tak, men utover det bestemmer han selv. Hvis han etterhvert bestemmer seg for at han vil slutte anbefaler vi dere å gå gjennom hasjguiden sammen med han. Der får dere gode tips om hvordan han kan forberede seg på det å slutte, samt tiden etterpå. Hvis dere føler at dere trenger å snakke med noen om dette er dere velkomne til å kontakte oss på telefon hver dag 11-19 eller på chat hverdager 14-17.