Suboxone hjelp

Jeg har aldri drevet på med annet enn alkohol og aldri hatt problem med det. Når min ex kjæreste gikk i fengsel og jeg gikk aldri ut pga ville ikke ha avhør eller ting han hørte fra vennene sine. Så kjeda jeg meg masse i helgene og hadde prøvd det de kaller temmer enn mildere form for subetex. Jeg fikk ikke tak på det men kun suboxone og tok det 3 dager i uka for å kjenne en rus som ingen andre kunne se på meg. Nå 3 år senere så sitter jeg her med frsynsinger og svetter og orker ikke å gjøre en ting viss jeg ikke tar en linje. ( har aldri svelget dem) Jeg begynte med frysninger i begynnelsen men tok ikke det alvorlig før det gikk for langt. Jeg skjuler det for alle og det begynner å bli vanskelig. Jeg må ha litt hver eneste dag for å ikke være helt ute av form. Jeg vil ikke si det til legen å bli stempla som narkoman eller miste de beroligende jeg for. Jeg har alltid hatt respekt for rus og hater meg selv for å ha utsatt meg for slikt. Hva skal jeg gjøre ? Er det noen tabletter som tar vekk abstinensene, hvilken? Jeg prøver å trappa ned men jeg har frysninger og svette hver eneste morgen. skal jeg fortsette slik å trappe ned? Vær så snill å kom med noen gode råd jeg har ingen å dele dette med…

Kvinne, 23 år fra Vest-Agder
Med «temmere» regner vi med at du mener Temgesic som er et smertestillende medikament med samme virkestoff (buprenorfin) som Suboxone. Hvis du har brukt buprenorfinpreparater daglig i flere år er det helt naturlig at du nå opplever abstinenser når du trapper ned / forsøker å slutte. Ubehaget du beskriver med frysninger og svettetokter er helt vanlige abstinensreaksjoner (du kan lese mer om buprenorfiner og abstinenser her). Hvis det er slik at du nå ønsker å slutte med subutex finnes det nok ingen gode medisiner som tar bort abstinensene, men det å trappe forsiktig ned over lang tid kan gjøre ubehaget mindre. Akkurat hvor mye du bør trappe ned i døgnet er vanskelig å si fordi det er mange individuelle faktorer som påvirker dette, men hvis du klarer å ta litt mindre for hver gang, og etterhvert venter så lenge du bare klarer med hver dose så går det jo riktig vei. Vi forstår at denne nedtrappingsprosessen kan oppleves som både vanskelig og ubehagelig, og tenker at det kunne vært godt for deg å få noe hjelp. Kanskje kan du revurdere om du vil snakke med legen din? H*n er der for å hjelpe deg, ikke for å dømme deg eller gjøre ting mer vanskelig.