Far er alkoholiker

Hei! Jeg har en far som er alkoholiker, dette har han vært i snart 30 år. Dette er noe jeg er vant til og godtatt i den grand man kan. Men jeg lurer på hva slags skader blir det av så mange års missbruk? Det er en stund siden han begynte å glemme ting, men siste året har han begynt å «surre», usikker på hvordan jeg skal forklare det, men forklarer ting som har skjedd, men hendelsene er i den fattning at det ikke kunne skjedd (løpe opp vegger og kommer ut av tv). Itilegg er den kogneive fungsjonen kraftig svekket, han forstår ikke enkle ting som jeg forklarer. Så jeg lurer på hva jeg som dattere skal gjøre den dagen jeg føler at det lengre ikke er forsvarlig for han å bo alene? Lurer også på om, evt hva, jeg skal kunne forvente meg i fremtiden? Takk for svar 🙂

Kvinne, 21 år fra Møre og Romsdal
Langvarig misbruk av alkohol kan medføre mange skader, både fysiske og psykiske. De fysiske skadene viser seg særlig på indre organer som lever, bukspyttkjertel og hjerte. Du kan lese mer om det på faktaarket til folkehelseinstituttet. De mest vanlige psykiske skadene er angst, depresesjoner og avhengighet (som også kan sees på som en slags psykisk skadevikning). Hos mennesker som har drukket lenge og mye som din far, kan også delirium forekomme dersom han slutter å drikke etter en lang periode med mye alkohol. Delirium er kjennetegnet av irriabilitet, angst og kan gi  kramper, hallusinasjoner og sinnsforvirring. Du kan lese mer om det på disse sidene fra norsk helseinformatikk.
Det kan også høres ut til at faren din kan ha en noe forhøyet risiko for å utvikle alkoholutløst demens. Du kan lese mer om demens her.
Det er ikke godt å si hva du kan forvente i fremtiden, men dersom du begynner å bekymre deg fordi faren din bor alene kan det være lurt å kontakte kommunen han bor i og spørre der hvilke tjenester de kan tilby, og hvordan du skal gå frem for å iverksette disse. Det kan være snakk om hjemmehjelp eller andre former for tilsyn.