OVERDOSE? HJELP FORT

tabletter hviteHei! Jeg tok ca 12 g med paracet i går, og først merket jeg ingenting, men etter noen timer gikk alt litt sakte, og jeg fikk veldig vondt i hodet. Jeg ble også svimmel og klarte ikke gå eller stå oppreist, så jeg måtte gå å legge meg.. da jeg våknet i dag var jeg litt kvalm og svimmel men det kommer og går.. Jeg føler meg litt tung i hodet på en måte. Jeg er slapp og orker nesten ingenting, men ellers ingen tegn til vondt i mage eller noen skader til leverskade i det hele tatt. Burde jeg være bekymret? Er det sånn at jeg plutselig kollapser? eller får jeg vondt før jeg kollapser? kollapser jeg i det hele tatt? er livredd og tør ikke si det til noen..

Kvinne, 16 år fra Hedmark
Toksisk dose med fare for akutt leverskade er 7,5 g paracetamol gitt som engangsdose til voksne. Dette gir ganske riktig risiko for leverskade. Men dette gjelder spesielt eldre, små barn, ved leversykdom, ved kronisk alkoholisme, ved kronisk feilernæring og ved samtidig behandling med enzymindusere. Overdosering kan være fatalt i disse tilfellene.
Symptomer på overdosering: Symptomene oppstår vanligvis innen 24 timer og innebærer kvalme, oppkast, anoreksi, blekhet og magesmerte. Kliniske symptomer på leverskade viser seg vanligvis initialt etter 2 dager og når et maksimum etter 4-6 dager.
Behandling: Øyeblikkelig sykehusinnleggelse. Behandling inkl. intravenøs eller peroral administrering av antidoten N-acetylcystein (NAC). Symptomatisk behandling. Se Giftinformasjonens anbefalinger N02B E01.
Vi anbefaler deg å kontakte lege for en sjekk. Alternativt kan du kontakteGiftinformasjonen og be om råd. Døgnåpen telefon: 22 59 13 00.