Om drikking

alkohol bildeHei. når jeg drikker blir jeg sikkelig sinna og forbanna . jeg trenger hjelp for jeg drikker alt for mye. kjærsten min trur med og gå fra meg vis jeg fortsetter sånn.

Mann, 19 år fra Vestfold
Som du skriver har du noen gode grunner til å endre alkohoforbruket ditt. Det finnes ulike former for hjelp, noe du etterspør. Ønsker du å gjøre endringene selv er det en mulighet å ta test med påfølgende selvhjelpprogram på nettsiden rushjelp.no, dette er anonymt. Om du ønsker å oppsøke andre former for hjelp er det lurt å kontakte lege som kan henvise videre til egnet spesialist på feltet. Har du ikke fastlege kan du ordne dette her (du kan også oppsøke lege privat, det må ikke være fastlege).
Er problemet at du blir for full når du først drikker finnes det noen grep som kan hjelpe deg med å ta kontrollen over din alkoholbruk:
• Ikke drikke på tom mage. Spise godt før, og gjerne mens, du drikker.
• Drikke annen veske når du drikker alkohol. F.eks. litt vann mellom hver enhet alkohol.
• Lav alkoholprosent på det du drikker kan gjøre rusen mer kontrolerbar.
• Bestemme deg for hva du skal drikke på forhånd, og holde deg til dette. F.eks. ha med egen drikke på fest.