Mitt barn er alkoholiker

Hun er voksen og har erkjent et alkoholproblem etter mange års misbruk. Det gikk bra et halvt års tid fram til jul, men så sluttet hun med samtalehjelpen hun fikk en gang i mnd. Har i vår hatt flere sprekk. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe ??? mvh fortvilt

Kvinne, 63 år fra Sør-Trøndelag
Vi har stor forståelse for at situasjonen din oppleves svært vanskelig og utfordrende, det å være pårørende til person med alkoholproblem er krevende og mange vonde følelser kan komme i kjølvannet av dette. Vi tenker at det er viktig at du ikke bebreider deg selv, og at du ikke går rundt med dårlig samvittighet. Som du selv skriver er datteren din en voksen dame som selv bestemmer hvordan hun vil leve sitt liv. Hvis hun har det vanskelig og trenger hjelp er det hennes ansvar at hun benytter seg av den hjelpen som er tilgjengelig. Ingen andre enn hun selv får gjort endringer i hennes tilværelse, men hvis hun er motivert til dette kan selvfølgelig  støtte og hjelp underveis bidra til et vellykket resultat. Det er viktig både hun selv og hjelpere er enige om at ansvaret ligger på henne, men at hun kan be om hjelp som ikke reduserer hennes ansvar for eget liv.
Vi tenker at å gå til samtale en gang i måneden kanskje er litt snaut, hvis din datter fortsatt ønsker å motta hjelp kan hun kontakte lege (eller ruskonsulent hos NAV) og få henvisning til spesialisthelsetjenesten. Om det blir aktuelt med behandling finner du ulike tilbud og ventetider på frittsykehusvalg.no.
Er hun aktiv i arbeidslivet kan det også være en ide å ta kontakt med Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk. Andre igjen finner den støtten man trenger hos selvhjelpsgrupper som f.eks. Anonyme Alkoholikere, dette kan også fungere som et supplement til annen behandling.
Hvis du trenger å snakke med noen om din rolle som pårørende kan du kontakte veiledningssenteret for pårørendeal-anon eller du kan ringe oss hver dag mellom 11-19, evnt cahtte med oss på hverdager mellom 14-17.