Lyrica og urinprøver

lyricaHeisann, jeg har fått lyrica på resept nå hos legen, det jeg glemte å spørre om var om det ville slå ut på urinprøvene mine som barnevernet krever hos meg ?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
Dette kommer helt an på hva slags test de bruker på deg. Men det vanlige er nok å bruke standardrepertoaret for narkotesting. Pregabalin (Lyrica) inngår ikke i standardrepertoaret for narkotesting. Skal de finne det, må de se spesifikt etter det. I så fall kan det påvises i noen dager opptil ca en uke, alt etter hvor omfattende bruken har vært.
Et annet viktig poeng er jo at du har fått dette av legen. Det må jo bety at legen mener det er forsvarlig å gi deg det. Og vi vil anta at barnevernet da – hvis de mot formodning skulle finne det – ville aksepterer at du bruker Lyrica.