Heroin – bomskudd

heroin litenHei! Jeg har skutt heroin i den ene åren på hånden, fordi har brukt alle andre årer for mye. Jeg merket fort at dette var et bomskudd, men hadde allerede injisert litt. Dette ble til en ganske stor kul, noe jeg har opplevd før. MEN: kulen har nå blitt mindre, men jeg er veldig hoven fra håndleddet til knokene. Jeg er ikke rød, bare hoven. Går det vekk fort? Evt hvor lang tid tar det?

Kvinne, 19 år fra Hordaland
Injisering av narkotiske stoffer byr på potensielle problemer. Når du stikker en nål inn i en blodåre, eller eventuelt bommer og treffer en muskel, kan du få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Dette kan lett føre til infeksjoner og absesser. Etter et bomskudd vil stoffet bli liggende og irritere muskelen eller vevet der du har truffet. Du vil da sannsynligvis hovne opp rundt stikkstedet og det kan gjøre vondt. Hvor lenge det vil være hovent og hvor vondt det gjør er avhengig av om det blir betent eller ikke. Hvis hevelsen din ikke går ned og det gjør vondt bør du kontakte lege for oppfølging.
Du bør nok følge med nøye på om hevelsen går ned innen kort tid. Hvis du ikke blir rød, og mer hoven, vil det trolig gå over av seg selv innen noen dager. Gjør den ikke det, kan du trolig trenge antibiotika. Det enkleste er nok fastlegen din eller legevakt. Husk at helsepersonell har taushetsplikt, og at det alltid er bedre å snakke med legen en gang for mye enn en gang for lite.