Hasj

cannabis– Blir man avhengi av å røyke hasj? – Hvor mye koster det? – Hvilken symptomer kan man se på en person som røyker hasj? – Hva skjer om man blir tatt?

Kvinne, 17 år fra Oslo
Hasj er et avhengighetsskapende rusmiddel, men ikke alle som bruker det blir avhengig. Hva som gjør at noen blir avhengig kan handle om personlighetstype, livssituasjon og genetisk arv. Det handler selvsagt også om hvor mye og ofte man bruker det. Hasj kommer fra Cannabisplanten som inneholder avhengighetsskapende stoffer. Du kan lese mer om cannabis her.
Hasj koster fra 100-200 kr pr gram, avhengig av hvor i landet du bor, hvilke mengder det er snakk om, og hva slags hasj det er – kvaliteten.
En hasjrøyker vil ofte ha litt rødsprengte øyne, noe større pupiller, litt redusert reaksjonsevne og kan etter inntak være litt «fjollete» og/eller «fjern».
Bruk av narkotika straffes i de fleste tilfeller med forelegg (bot). Størrelsen på boten varierer, men det er nok snakk om noen tusen. Loven som regulerer straff for narkotikabruk er Lov om legemidler m.v (Legemiddelloven). Der står det: «Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika […]» (§ 24).
Hvis du er mindreårige og blir tatt av politiet, vil de trolig kontakte dine foreldre/foresatte. Videre skal politiet vurdere å sende en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen du bor i.