Foreldre som alkoholikere?

Hei! Jeg og min søster har snakket en del sammen i det siste om våres foreldres alkoholkonsum. De har gjennom flere år brukt helgene til drikking, da særlig min far som drikker en flaske konjakk og vel så det hver helg. Han legger seg når han er stup full. Dette har dratt våres mor med i «suget» slik at hun konsumerer mer enn tidligere. Jeg er usikker, muligens naiv, men kan dette være alkoholisme? De drikker hver helg, fridager og ferier og vi obsereverer at humøret er på topp fredag og på bunn søndag. Det blir som to forskjellige verdner når helgen starter og slutter. Og når de først drikker, nyter de ikke ett glass, flaskene tømmes. Jeg og min søster er lei av at vi ikke kan møtes uten at de må ha alkohol for at samhold skal være hyggelig(Fra deres side, vi merker mer og mer til dårlig humør). Nå har det kommet barnebarn inn i bildet og vi er bekymret for at det skal gå utover dem. Hvordan skal vi som barn fortelle at vi synes deres drikking er et problem? Synes det er utrolig vanskelig å få sagt i fra. Er redd for at det vil bli mye splittelser og sure miner i familien. og da særlig rettet til at de ikke vil innrømme at de har et problem. Vil gjerne få noen råd om hvordan vi kan gå frem.

Kvinne, 27 år fra Vest-Agder
Situasjonen du beskriver er nok dessverre kjent for mange. Problemer som «hva er for mye alkohol?» og «hvordan ta det opp med dem det gjelder» er vanskelige å svare på fordi det er så mange individuelle faktorer som påvirker. Det er ikke sikkert at foreldrene dine synes de drikker for mye, og selv om dere opplever alkoholinntaket som stort og problematisk kan de selv synes at det er helt greit. Dermed blir det vanskelig for deg å «få dem til å forstå at de har et problem». Det som kanskje er bedre å sikte seg inn på er å få dem til å fortså at du har et problem, nemlig at du er ukomfortabel med å blande barn og mennesker som er alkoholpåvirket. Du er i din fulle rett hvis du forlanger at de skal være edru når de omgås deg, din søster og barnebarn. Hvis de ikke klarer det kan det jo hende at de opplever det som et problem, og da klarer å se saken også fra din side.
Når det gjelder alkoholisme er det et begrep vi er litt forsiktige med å bruke fordi vi synes det er vanskelig å definere klart. Vi foretrekker å tenke oss at personer kan utvikle problemer tilknyttet avhengighet og alkohol i større eller mindre grad. Hvis du føler at du trenger å prate med noen om disse tingene er  du velkommen til å kontakte oss på telefon hver dag 11-19 eller på chat hverdager 14-17.