Ettervirkninger av hasj

Hei! Jeg har bare et spørsmål om ettervirkninger av hasj. Finnes det, og hva er i såfall disse virkningene og hvor lenge varer det? Jeg spør fordi jeg for noen dager siden prøvde hasj/cannabis for første og siste gang. Jeg har alltid vært en sterk motstander av rusmidler utover «vanlig» alkohol og røyk og det har aldri tidligere falt meg inn å prøve noe lignende. Da det skjedde hadde jeg allerede drukket litt, og jeg tror selv det var litt gruppepress som gjorde at jeg endte med å prøve. Jeg hadde et par gode venner rundt meg som også prøvde for første gang (og siste gang) og det ble litt snakk om at vi alle skulle «prøve sammen». Jeg tok bare et par to-tre trekk fra røyken, og kort tid etter (10-15 minutter) fikk jeg et veldig sterkt panikkanfall der jeg hyperventilerte, ble hysterisk, gråt og umulig å roe ned. Noen venner av meg fikk meg til å sovne til slutt. Jeg har angret på at jeg prøvde dette fra det minuttet jeg gjorde det, da jeg visste at dette ikke er noe for meg. Etter at dette skjedde for noen dager siden har jeg også følt meg veldig rar og ikke helt kjent igjen meg selv.
Spesielt dagen derpå følte jeg meg paranoid, depressiv, tegn til angst og fikk et nytt panikkanfall lignende det jeg hadde da jeg var påvirket. Selvom dette nå begynner å bli noen dager siden føler jeg meg fortsatt litt «rar». Jeg har noen rare følelser i kroppen, som humørsvingninger, litt paranoid og klaustrofobisk og mye anger. Er dette kanskje bare en psykisk reaksjon på at jeg gjorde noe jeg sterkt angrer på, eller er det en faktisk ettervirkning av hasjen? Og hvor farlig er det å ha prøvd det en gang? Jeg kan si 150 % at jeg ALDRI kommer til å gjøre det igjen, og føler meg helt ærlig som en komplett idiot som lot meg overtale til å gjøre det bare en gang. Er dette noe som kan påvirke meg fysisk/psykisk senere eller har den ene gangen så lite å si at jeg bare kan legge det fra meg og gå videre med en gang? På forhånd takk for hjelpen.

Kvinne, 22 år fra Hordaland
Hasj kan utløse angstanfall, særlig hvis du ikke følte deg bekvem med å prøve det i utgangspunktet. Symptomene du beskriver er helt vanlige hos personer som har opplevd «hasjangst». Det er ikke en permanent tilstand og du vil nok merke at ubehaget blir mildere for hver dag, og at den ubehagelige følelsen slipper taket. Det er ikke uvanlig at hasjutløst angst sitter i noen dager. Det er ikke fordi du fortsatt er påvirket av stoffet, men fordi følelsen av redsel/angst kan være veldig ubehagelig for kropp og hjerne, og at det tar litt tid å bearbeide det. Noen føler at det hjelper å snakke med noen om det de har opplevd, noen synes det føles godt å være sammen med andre mennesker og noen synes det er best å bare være i fred. Føl deg frem på hva som føles best for deg, å unngå ting som føles ubehagelig. Hvis det går lang tid uten at du føler deg noe bedre kan det være lurt å snakke med en lege for å være på den sikre siden.