Drikker for jeg kjeder meg

sunsetJeg er en gift mann på 30 med en ganske god jobb. Jeg regnes vel som en ganske vanlig middelklasse mann. Jeg er ganske aktiv, står på ski, går turer i fjellet, klatrer fjell og seiler. Problemet er at når jeg kjeder meg og er alene da liker jeg å drikke meg full. Jeg kan gå uker uten å drikke, men jeg kan også gå uker hvor jeg drikker meg full alene annenhver dag. Og det bare fordi jeg kjeder meg. I mine tenårer tok jeg en del dop og jeg digger dop, men jeg har alltid innsett at hvis jeg skal ha en framtid så må jeg prioritere.(med dop mener jeg hasj,speed,e,cola stort sett hva som helst) derfor så satset jeg heller på mitt yrke enn dop. Men jeg drikker så ofte jeg kan. Jeg drikker meg sjeldent dritings så jeg ikke fungerer dagen etter, men enda så drikker jeg meg ganske full. Jeg har opparbeidet meg en toleranse hvor jeg kan lett drikke en flaske vin og 6-8halvlitere med øl og være helt fin dagen etterpå. Og det er det som bekymrer meg. Jeg føler ikke at jeg har et problem da jeg kan la vær å drikke når noe krever min konsentrasjon og jeg trengs edru.
Men jeg føler alltid en lengsel etter å være…tja…»fucked-up» min kone sier at jeg er en adrenalin junkie og jeg tror hun har rett fordi så lenge jeg for utløp for min energi så har jeg ikke den lengselen. Men jeg kan ikke hele tiden risikere livet mitt av flere grunner. F.eks jeg har en jobb som ikke gir meg muligheten, jeg har ikke penger nok til alle ekstrem sport jeg har lyst til å drive med og derfor blir drikking en type rus som sørger for at jeg er glad og fornøyd. Tror ikke det er den beste løsningen i lengden. Noen råd hvordan jeg skal håndtere dette?

Mann, 30 år fra Hordaland
Å drikke alkohol eller ruse seg på andre substanser fordi en kjeder seg, er nok mer vanlig enn man skulle tro. Du forteller om en aktiv fritid og på mange måter et tilsynelatende vellykket liv. Men det er jo begrenset hvor mye du kan gå på ski og seile avsted med båten, året har jo flest hverdager med rutiner og trivialiteter. Du skriver innsiktfullt om ditt forhold til rus, dette har du åpenbart brukt mye tid på å tenke over. Avslutningsvis skriver du at du har en mistanke om at alkoholinntaket ditt ikke holder i lengden. Det kan du ha rett i. At du ikke blir fyllesyk dagen derpå eller at du har opparbeidet deg en høy toleranse betyr jo ikke at inntaket ditt er sunt de ukene du drikker daglig.
Dermed blir kanskje spørsmålet «hvordan håndtere et liv hvor du drikker så ofte du kan og er klar over at det ikke er bra for deg (og kanskje ikke for familien din heller…)»?
Det finnes gode samtalepartenere/profesjonelle terapeuter som du kan snakke med om din situasjon og sammen finne ut av veien videre. Du skriver at du har tatt en del dop som tenåring, så lysten på rus er noe du antakeligvis har hatt med deg i mange år. Hvis du ikke har diskutert og tenkt høyt med noen utenforstående som kan gi deg noen nye tanker rundt temaet, er det kanskje på tide? Bergensklinikkene er et sted du kunne ta kontakt med, de har poliklinisk tilbud som kan være aktuelt for deg, samt nettbaserte selvhjelpsprogrammer og institusjonsbehandling for de som trenger det. Det er også fult mulig å finne en terapeut privat, eller få henvisning av lege.