Ansatte røyker hasj på fester

cannabis bildeJobber i barnehage. Vært på private fester i regi av en ansatt. Bare ansatte tilstede. Hver gang har noen røyket hasj/marihuana. Hva er konsekvensene for en ikke røyker hvis f.eks politiet kommer på festen? Hva kan denne type narkotika gjøre med en person både kortsiktlig og langsiktig? Hva har det og si for konsentrasjon osv for en som jobber i barnehage? Hva er arbeidsgiver pliktig til hvis jeg sier fra? Er det lovlig med urin test av ansatte? Jeg er også i tilegg bekymret for andre midler da noen av de involverte virker svært «rare» noen ganger. Jeg tenker først og fremst på sikkerheten til barna. Dette er snakk om både assistenter og pedagogiske ledere.

Mann, 28 år fra Telemark
Vi forstår at du lurer på ulike aspekter ved bruk av illegale rusmidler i ulike situasjoner, spesielt cannabis (hasj/marihuana). Vi velger å svare punktvis på de ulike spørsmålene.
Hva er konsekvensene for en ikke røyker hvis f.eks. politiet kommer på festen?
• Om du ikke har brukt, besitter, tilvirket eller videreformidlet cannabis har politiet ingen grunn til å påføre deg noen reaksjoner (strafffeloven §162 og legemiddelloven §24) . Det er vanskelig for oss å si hva politiet vil gjøre om de kommer på en fest det røykes cannabis, kanskje vil det også kunne være variere hva politiet gjør i en slik situasjon. Vurdere de det slik at de har skjellig grunn til mistanke om at du har brukt vil det kunne få noen konsekvenser (som å måtte bli med på stasjonen) før det er motbevist ved en test.
Hva kan denne type narkotika gjøre med en person både kortsiktlig og langsiktig?
•  Som alle rusmidler har cannabis potensielle bivirkninger (oftest langsiktige). Hva disse bivirkningene vil gjøre med en person blir individuelt avhengeig av mange faktorer som f.eks. hyppighet på på bruken, miljø, fysiske og psykiske forutsetninger. Derfor blir det umulig å svare bastant på spørsmålet. Ved hyppig bruk kan det svekke kognitive funksjoner, og det vil øke risikoen for angst og depresjoner. Se vår informasjonbrosjyre om cannabis for mer fakta.
Hva har det og si for konsentrasjon osv for en som jobber i barnehage?
• Kosentrasjon er en av de kognitive funksjoner som kan svekkes ved hyppig bruk av cannabis, hukommelse og innlæringsevne blir også ofte nevnt. Som sagt i forrige spørsmål forutsettes dette ofte av et hyppig/omfattende bruk sammen med andre faktorer som ble nevnt over. Hva vil det så ha å si for en som jobber i barnehage? Som du ser blir det vanskelig å svare konkret da mulige bivirkninger avhenger av mange faktorer vi ikke kjenner til. Bruker dine kolleger cannabis på fest er det lite som tilsier at dette skal gå utover deres kvalitet på arbeidet som utføres i hverdagen. Brukes cannabis hyppig (hverdags) er det større mulighet for nedsatte kognitive funksjoner som igjen kan påvirke arbeidet som utføres. Videre må det også sies at det er flere som kan fungere godt i arbeidslivet med noe nedsatt kognitiv funksjon. Om en person er ruset på jobb blir situasjonen en annen, det er ikke greit.
Hva er arbeidsgiver pliktig til hvis jeg sier fra? Er det lovlig med urin test av ansatte?
•  VI anbefaler deg å ta kontakt med AKAN (arbeidslivets kompetansesenter for rus-og avhengighetsproblematikk) for å få gode svar på dette spørsmålet. De har spisskompetanse på området.