Vet ikke

Siden jeg har vært 18-19, har jeg jobber diverse jobber (kassa, telefonselger, osv) og konstant ruset meg på enten litt cannabis eller alcohol før vaktene. For 2 måneder siden sluttet jeg på jobben og nå har jeg ikke penger og må egentlig søke ny jobb men jeg klarer ikke å jobbe uten rus fordi jeg syntes det er så kjedelig å jobbe edru. Jeg har ikke lyst å ruse meg, og finner det lettere å være edru når jeg ikke jobber. Ingen jeg kjenner (selv de som driver med rus) har dette «problemet» – de velger å aldri jobbe og heller ruse seg – de jeg kjenner som jobber, ruser seg ikke. Jeg er blakk og fortvilt og vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre… diverse regninger bygger seg opp og det gjør ikke situasjonen konfertabel. Jeg trenger penger og vil ikke ruse meg – og er helt usikker på hva jeg gjøre videre. Jeg har også «angst» om å snakke med «proffe» personer om dette, jeg vil ikke bli dømt.

Mann, 23 år fra Telemark
For oss virker det som at ditt problem er at du helst ikke vil jobbe fordi du føler at du må ruse deg for å «holde ut», og det føles dumt for deg fordi du egentlig vil være rusfri. Slik vi ser det finnes det ikke så mange løsninger på dette problemet, det er nå en gang slik at arbeidslivet krever at du er rusfri når du er på jobb. Dermed står du igjen med to alternativer,
1. Du kan fortsette din tilværelse som arbeidsledig, rusfri og blakk. Du har krav på økonomisk hjelp fra NAV for å dekke det mest nødvendige som mat og husvære, med de vil ikke hjelpe deg med gjeld. Da må du i så fall kontakte kreditorer å be om nedbetalingsavtale og belage deg på å ha svært dårlig økonomi.
2. Du kan holde ut på jobb selv om det er kjedelig. Da vil du kunne nedbetale regninger/gjeld raskere og dermed ha en mer romslig økonomi. Nå er det ikke slik at absolutt alle jobber er like kjedelige, kanskje kan du finne en jobb som du liker bedre enn de du har hatt. Eller du kan tenke over om du ønsker å begynne på utdannelse av noe slag. NAV arbeid kan hjelpe deg både med jobbsøknader og eventuelle yrkesrettede kurs.
Du skriver at du ikke vil snakke med noen «proffe» om problemene dine, men det virker som at du trenger litt hjelp for å komme ut av den kjedelige situasjonen du er i. Ansatte i hjelpeyrker er ikke ute etter å dømme deg, men de er der for å kunne hjelpe deg med å gjøre livet ditt bedre.