Uklart syn ved inntak av mye alkohol

olflaske2Hei. En gang da jeg var ute og drakk ble jeg veldig full. Synet mitt ble VELDIG uklart med ting på nært hold, klarte ikke å se hva klokken var. Og virket som øynene slet veldig med å fokusere. Dagen etterpå var jeg usedvanlig dårlig. Men synet var tilbake, har vanligvis ingen synsproblemer. Jeg tror nok ikke det er mentanol jeg har fått i meg, siden alle varene var kjøpt på polet.

Mann, 18 år fra Troms
Det forekommer at vi ser uklart ved sykdom eller når man er sliten og ikke har fått for nok søvn. Det er derfor ikke så enkelt å svare 100% sikkert på hvorfor du så uklart, men høyst sannsynlig var det fordi du drakk og var full. Hvis du fortsetter å se uklart lenge etter at du har drukket alkohol (flere dager) kan det være lurt å snakke med en lege om det.
Nedenfor er en oversikt over hvordan alkohol påvirker kroppen ved forskjellig alkoholpromille. Som du ser av denne listen, påvirkes vår evne til å oppfatte/se allerede ved promille over 0,2. Hvis du var veldig dårlig dagen etter, har du nok hatt betraktelig høyere promille enn 0,2! Derfor er det i grunnen ikke så merkelig om du så temmelig uklart.
• Over 0,2 i promille: Øyets evne til å fokuserer hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres.
• Over 0,5 i promille: Litt «pussa». Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist på den begynner å reduseres. Hemninger minskes. Større problemer med å ta inn informasjon. Forskning viser at man har størst nytelse av alkohol når man har 0,5 i promille.
• Over 0,8 i promille: Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydelig alkohol av deg.
• Over 1,0 i promille: Du snakker utydelig. Har problemer med å gå rett. Dårligere muskelkontroll. Oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen er svekket, du blir lett trøtt. Får problemer med å kontrollere følelser.
• Over 1,5 i promille: Du rangler når du går. Kan lett få følelsesutbrudd. Du kan bli agressiv og begynne å gråte. Mange spyr. Du få sløret tale.
• Over 2,0 promille: Forgiftningssymptomer. Ingen selvkontroll. Du ser dobbelt og har problemer med å gå oppreist.
• Over 3,0 promille: Ingen kontroll med urinblæren, fare for bevisstløshet. Du skjønner ikke hva som skjer.
• Over 4.0 promille: Bevisstløshet. Veldig langsom pust. Stor risiko for dødelig alkoholforgiftning.
Alkoholpromille betegner mengden av alkohol et menneske har i blodet: 1 promille = 1 gram alkohol per liter blod.
Kilde: Ung.no (Helsedirektoratet/Statens folkhelsoinstitut (Sverige))