Trenger hjelp

Har store problemer og trenger hjelp fra rustelefonen. Jeg er 18 år og or på et hospits i Bergen. Jeg er avhengig av narkotika og gjør hva som helst for å få litt. Har en datter med min tidligere samboer, jeg blir nektet å treffe henne eller ha noe samværsrett. Familien vil ikke ha kontakt med meg, bortsett fra min far som oppsøker meg en gang i blant. Venter også på en dom på 1 års fengsel for voldskriminalitet. Jeg ønsker virkelig å komme meg på banen igjen. Få meg jobb, egen boplass, få kontakt med familien og få treffe min lille datter på 1 år. Jeg trenger hjelpen sårt og jeg gjør alt for å komme tilake på banen. Kan dere hjelpe meg? Vil helst være anonym, fordi jeg er så skuffet over meg selv og vil ikke ha navnet mitt ute.

Mann, 18 år fra Hordaland
Vi forstår godt at du føler at problemene dine er store og at du trenger hjelp. Du beskriver en situasjon med mange utfordringer, og vi tenker at det første du kan gjøre kanskje er å tenke litt over rusavhengigheten din. Grunnen til det er at de målene du har; jobb, bolig, samvær med familie og et godt forhold med din datter, ikke er forenelige med å være avhengig av rusmidler.
Du skriver at du «venter på en dom på 1 års fengsel», vi forstår det slik at du allerede har fått dommen og venter på å sone. Hvis det er tilfelle kan kanskje fengselsoppholdet være starten på ditt «nye liv»? Kanskje kan du be om å få sone så fort som mulig slik at du slipper å sitte på hospits å vente. Under soningen kan du be om hjelp til å behandle avhengigheten din, kanskje komme i gang med skole/arbeidstrening, og ellers prate med sosialarbeider som kan være med på å tilrettelegge forholdene når du er ferdig med soningen. Hvis du ikke får fremskyndet soningen på noen måte kan du ta kontakt med NAVsosial og be om hjelp der, fortrinnsvis fra en ruskonsulent. Du er så ung at det er store sjanser for at du kan få hjelp relativt fort.