Trenger hjelp fort

blue-question-markHei, jeg har ett problem. har bodd på 2 fosterhjem, og har nå kommet til ett jeg trives i, har vært her i snart 2 år. problemet er at fosterbroren min er russ i år, og har begynt å drikke veldig mye. Dette er vanskelig for meg fordi jeg har mange dårlige minner siden grunnen til at jeg havnet i fosterhjem er at foreldrene mine drakk. Jeg merker at jeg blir redd og sliter med å sove når jeg hører han komme hjem drita med venner, osv, men han er ellers en veldig hyggelig person som jeg liker.
Jeg forstår at han vil drikke siden han er russ og sånn, men det er veldig vanskelig for meg, jeg klarer heller ikke fokusere helt på skolen for tiden. hva kan jeg gjøre som ikke inkluderer å snakke med noen, siden det har jeg allerede prøvd uten at det funka. både helsesøster og kontakten min i bv spurte om jeg ville flyttes, men det vil jeg ikke fordi jeg liker fosterforeldrene mine veldig godt nå. hva kan jeg gjøre for å få han til å drikke mindre uten å irritere han eller noe sånn? trenger svar fort

Mann, 15 år fra Akershus
Dette høres ut som en veldig vanskelig situasjon å være i. Så fint at du skriver til oss og forteller om hvordan du har det. Det er lett å skjønne at du ikke vil flytte igjen, siden du nå har fått et fosterhjem hvor du trives med hele familien og det er jo kjempefint. Men du sliter med at fosterbror drikker mye alkohol nå og du har det veldig klart for deg hvorfor det er vanskelig. De voksne du har snakket med har foreslått at du skal flytte som en løsning på problemet ditt. Er det noen som har foreslått at å snakke med fosterbror er et alternativ? Han er riktignok russ og da er det ofte alkohol involvert både i forkant og iløpet av russetiden. Men må han komme full hjem med venner? Hvis han ble fortalt hvor utrygt og vanskelig dette er for deg, kan det jo være at han ville ta hensyn til det. Du skriver at han en veldig hyggelig person som du liker, det kan jo være at han rett og slett ikke har tenkt over dette, Tror du fosterforeldrene dine kunne hjelpe til? De er jo kjent med din bakgrunn, men det er kanskje ikke noen som har snakket med dem om hvordan dette oppleves for deg. De vil sikkert hjelpe til at du skal få en trygg hverdag igjen og kunne fokusere på skole og hverdagslige ting.
Hvis du har lyst, kan du chatte med oss på RUStelefonen, vi har åpen chat mandag – fredag mellom 14 og 17. Hvis du synes det kan være til hjelp, kan du også kontakte 116111.no, Alarmtelefonen for Barn og Unge. Det er en gratis (fra fasttelefon) nødtelefon for barn og unge. Der møter du voksne mennesker som forstår hvordan du har det, og som bryr seg om at du får det bedre. Nødtelefonen er åpen når barneverntjenestenes kontorer er stengt. I ukedager er den åpen fra kl. 15:00 om ettermiddagene og til kl. 08:00 neste morgen. I helgene er den åpen hele døgnet.