Tidligere misbruker og visum til USA

Hei Jeg har tenkt å sende min mann til usa i august. Kjøre rotte 66. Han har vært rusmisbruker, men vært nykter siden 2000 Han er blitt tatt med narkotika på seg 0.5 g hasj og 0.048 g med amfetamin. Disse to sakene er registrert på rulleblad. Vil dette ha betydning for godkjennelse av visum? Han har vært på ambassaden til intervju (oktober) venter fortsatt på svar

Kvinne, 33 år fra Buskerud
Har man blitt arrestert eller dømt for noe forhold knyttet til narkotika må man søke om visum for å få innreise til USA. Man må da ev. søke unntak. Et av unntakene er hvis personen kun har begått et kriminelt forhold og strafferammen for forholdet var under 1 år, og dommen var på mindre enn 6 måneder. Et annet unntak var at forholdet skjedde før personen var fylt 18 år, og det har gått minst 5 år siden gjerningen ble begått. Selv om man ikke faller inn under unntakene kan man etter søknad også få særskilt dispensasjon for innreise.
For nærmere informasjon om reise og visum til USA kan man sjekke ut nettsidene til Den amerikanske ambassaden i Oslo. Der finner du også kontaktinfo hvis du har ytterligere spørsmål rundt dette.
nettsidene til den amerikanske ambassaden står det:
«You MAY NEED a visa if:
You are a citizen of Norway or another
Visa Waiver country or Canada and one or both of the following are true:
• You have been charged with or convicted of a crime in any country.
or
• You will be paid for work, including performances, fulfillment of contracts, etc., for which the income is U.S. based
Du trenger altså kanskje visum hvis du er straffedømt, f.eks. for besittelse av cannabis. Hva som avgjør om du trenger visum, og om dette ev. blir innvilget, er vanskelig for oss å svare på. Vi anbefaler deg denne siden, med oppdateringer angående visum til USA og en fyldig FAQ. Finner du ikke ut av det ved å lese på de lenkene, anbefaler vi deg å kontakte den amerikanske ambassaden.