Symptomer på rusmiddelbruk

rustlf-logo 75x67Hei. Jeg har blitt forelska i en fyr som jeg vet har høyere terskel enn meg, for bruk av div rusmidler. Vi har snakket om dette og han bedyrer at han kun røyker hasj en sjelden gang, men ikke bruker noen andre sterkere stoffer lenger. Jeg ønsker selvfølgelig å tro på han, men har en snikende følelse av at han fremdeles ruser seg litt ekstra på fest i blandt. Jeg dømmer ingen, men vet med meg selv at jeg ikke ønsker ha denne formen for rusmiddelbruk i mitt liv. Problemet mitt er at jeg ikke er i stand til å se forskjell på alkoholrus eller eks. kokain- eller amfetaminrus. Hvilke symptomer skal jeg se etter? Er det mulig å se om noen har tatt benzo eller har røyka hasj eller sniffet noe i tillegg til inntak av alkohol? Takk for svar.

Kvinne, 25 år fra Oslo
Kanskje kan du snakke med din kjæreste om den snikende følelsen du har, og forsøke å beskrive hva det er som gjør deg usikker? For eksempel beskrive atferdsendring hos ham som du ikke forstår hva kommer av?
Rusmidler har 3 hovedvirkninger, nemlig dempende, stimulerende og hallusinogene. Hasj er både dempende og hallusinogent, alkohol er både dempende og stimulerende og amfetamin og kokain er stimulerende rusmiddel. Virkningene av de forskjellige rusmidlene kan du lese om i disse brosjyrene om forskjellige rusmidler.
Legger ved et hefte fra Statens rettstoksikologiske institutt om «Tegn og symptomer på rusmiddelbruk».