Rus

rustlf-logo 75x67Emm .. Jeg er en jente på 14 som har røyka hasj og sniffa speed og jeg har slutta fordi jeg har fåt mye straff og jeg merker når jeg har slutta skjelver jeg jeg stresser får ikke sove spiser ikke har gått ned 5 kilo på 2 uker har dette noe med at jeg har slutta?

Kvinne, 14 år fra Vest-Agder
Ja, dette kan meget gjerne ha sammenheng med at du har slutta med hasj og amfetamin. Vanlige ettervirkninger av hasjbruk er dårlig appetitt, dårlig søvn, stress, irritasjon og gjerne kald og varm svetting. Når det gjelder amfetamin, oppstår det vanligvis ikke sterke fysiske abstinenser etter bruken. Plager som muskelverk, utmattelse og urolig søvn er allikevel vanlig. Den psykiske avhengigheten er mer alvorlig. Avvenning etter misbruk utløser ofte angst og depresjoner, og i enkelte tilfeller også selvmordstanker. Hvis du ønsker å snakke med noen om hvordan du har det, eller du har spørsmål, kontakt oss gjerne på telefon 08588 (mandag-søndag klokka 11-19) eller på chat (hverdager klokka 14-17). Du finner mye nyttig informasjon om dette, både i vår Brosjyre om amfetamin og i denne guiden for deg som vil slutte med hasj.