Rusprøver

vinflaske og -glassFor litt over ei uke siden konsumerte jeg ganske tett med alkohol over ca. en ukes tid, ifm. ferie. Hvor lenge kan dette speiles/spores i leverprøver og CDT, EtG, EtS og MCV?

Mann, 59 år fra Nord-Trøndelag
CDT og MCV
Det er ikke sikkert ditt inntak er nok til at markørene får økt verdi.
• I snitt regner man med at storkonsum må ha foregått i 8 uker for å oppnå økt MCV-verdi. Hvis MCV-verdiene er forhøyet, kan de fortsette å være det i 8-10 uker.
• For CDT regner man med at storkonsum må ha foregått i overkant av en uke for å gi økte verdier. Verdiene kan da fortsette å være forhøyet i 2 uker.
(Kilde: Jørg Mørland «Biomarkører i rusmiddelfeltet.» Norsk Epidemologi. Vol 16, No 1 (2006).
EtG og EtS
Hvor lenge disse kan påvises i urin avhenger av hvor mye etanol som er inntatt. Etylglukuronid (EtG) og etylsulfat (EtS) dannes ved konjugering av etanol. Mindre enn 0,1% av etanoldosen konjugeres til disse to metabolittene. Både EtG og EtS har betydelig lengre halveringstid enn etanol og kan således påvises i blod og urin etter at etanol er eliminert. Påvisningsvinduet er lengst i urin og vil avhenge av etanoldosen.
Påvisningsvinduet i urin vil vanligvis være opptil 5 døgn etter omfattende inntak av etanol. Til sammenligning vil etanol i seg selv sjelden kunne påvises stort lenger enn 12 t etter opphørt alkoholinntak.
(KILDE: Trond Oskar Aamo, Roar Dyrkorn, Arne Helland: «Forslag til kontrollopplegg i saker hvor det er aktuelt å anvende prøveresultater fra blod, urin og/eller hår ved søknad om dispensasjon fra førerkortforskriftens helsekrav.» Avdeling for klinisk farmakologi, St. Olavs Hospital.)