Rus

Hei, jeg hadde ikke frukttobakk en gang jeg skulle røyke vannpipe, da fant jeg frem to teposer med jorbærsmak og brukte innholdet som frukttobakk istedet. Det gikk an å røyke teen, men fikk veldig vondt i halsen. Er dette farlig?

Mann, 18 år fra Troms
Dette er litt utenfor vårt kompetanseområde, men vi kan henvise til røyketelefonen som skriver følgende:
«Vannpipe røykes som oftest med en spesiell tobakksblanding som lukter/smaker frukt. På samme måte som vanlig tobakk, inneholder denne nikotin som kan føre til at man blir avhenging. I tillegg inneholder den mange andre skadelige stoffer som kan føre til lungekreft, hjertesykdom og andre sykdommer.
Om man røyker te i vannpipe vil dette også være skadelig. Man vil ikke få i seg tjære og nikotin som finnes i tobakk, men under forbrenning vil det kunne dannes kreftfremkallende stoffer, og røyken vil i seg selv irritere luftveiene. Du vil alltid få giftig karbonmonoksid i blodet ditt av å inhalere noe som brenner; det spiller ingen rolle om du røyker te, tobakk eller et annet stoff. Karbonmonoksid er en gass som tar opp noe av plassen oksygenet vanligvis har i blodet.»
Vi vil ikke tro at det å prøve en gang medfører noen skader for deg sånn i ettertid, med hvis du fortsetter med dette på jevnlig basis kan det altså være skadelig.