Manglende rehabilitering etter sykehusopphold.

Vi jobber med en skoleoppgave, og ville satt pris på svar. – Hvor mange av rusmisbrukerne i Norge blir avhengige pga. manglende rehabilitering etter sykehusopphold? – Hvor mange av pasienter som får sterke smertelindrende stoffer på sykehuset blir avhengige av det? – Hvor mange av rusmisbrukerne i Norge i dag får hjelp og rehabilitering? – Hvilken form for hjelp blir gitt? Er det tilpasset hver enkelt? – Hvor mange av rusmisbrukerne har mulighet til å komme seg ut i jobb, dersom de forblir rusfrie? – Hva skjer egentlig med pasientene etter sykehusopphold, hvilke ansvar har staten/sykehuset?

Kvinne, 19 år fra Nord-Trøndelag
Det finnes nok ikke noen nøyaktige statistikk på disse spørsmålene, først og fremst fordi det er vanskelig å måle nøyaktig hvor mange som er rusmiddelavhengige og hvorfor de er det. Som regel er det ikke en enkelt faktor som fører til avhengighet, så det er liten grunn til å tro at manglende rehabilitering etter sykehusopphold alene kan oppgis som grunn.
Når det gjelder hva slags hjelp som blir gitt varierer nok dette fra sted til sted. Mange behandlingsinstitusjoner praktiserer egne opplegg som kan være basert på forskjellige teorier. Et eksempel på det er 12 trinns modellen som mange bruker som grunnlag til behandling. Videre er det slik at alle rusmiddelavhengige som er under behandling gjennom spesialisthelsetjenesten har rett til en individuell plan (IP). Dette skal sikre dem et personlig tilpasset behandlingsopplegg.
Hvor mange som kommer seg ut i jobb etter endt rusmiddelavhengighet er også vanskelig å si noe om, der er jo ikke slik at rusfrihet alene automatisk fører til et velfungerende liv som arbeidstaker og skattebetaler. Mange opplever at de kommer ut i jobb delvis, noen prøver å jobbe, men slutter etterhvert. Dermed blir det vanskelig å holde oversikt over dette.
Når det gjelder ansvar hos stat/sykehus er det slik at behandling for rusmiddelavhengighet i stor grad tilbys gjennom spesialisthelsetjenesten som er en del av helsfortakene og ofte tillegges sykehusene. Alle disse tiltakene er statlige så vi er litt usikre på hva dere mener her.
Som du ser klarer vi ikke å svare deg konkret på disse spørsmålene, men vi håper at du kanskje kan finne relevant informasjon og statistikk på sidene til Statens institutt for rusmiddelforkning (SIRUS) og/eller på frittsykehusvalg.no, som gir en god oversikt over offentlige behandlingstilbud.