Legemiddel

TabletterDet er ikke ulovlig, det er en medisin som jeg kjøper reseptfritt på apoteket. Den er sånn at hvis jeg tar mange av de så får jeg hallusinasjoner, blir sløv, får masse uro, mister bevisstheten, kramper. Senest sist uke lå jeg på sykehus, vet nesten ingenting av det som hendte fordi at jeg var helt borte. På en måte så var det ekkelt å våkne opp og være koblet til alt mulig, men jeg klarer ikke slutte likevel. Man skal jo ikke bli avhengig av det, men jeg er på en måte det.Jeg klarer ikke å slutte, det er bare så utrolig «godt» å bare bli sløv, komme bort. Jeg vet ikke helt hva det er er jeg «liker».
Jeg skal ha en innleggelse på en åpen avdeling om en måned, da skal jeg være innlagt i en måned, for behandling/videre utredning. Men det er liksom ikke lagt vekt på at jeg sliter med de overdosene. De forstår ikke hvor mye jeg sliter med det. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg klarer ikke å slutte med det!! Jeg kommer jo til å dø av det tilslutt, men jeg klarer ikke slutte likevel. Jeg har tenkt på om jeg skal begynne med ordentlig rus for å slippe å ta så store doser. Jeg klarer ikke å slutte, og det er ingen som tar meg seriøst siden det bare er en medisin som man ikke kan bli avhengig av. Det er ikke narkotika, ikke a eller b preparat. Det er bare en vanlig medisin man kjøper på apoteket som man bare tar store doser av for å få en sånn virkning………….hva skal jeg gjøre? selv ikke psykiateren tar det problemet seriøst. Ikke fastlegen heller.

Kvinne, 23 år fra Troms
Det høres ikke ut som en god situasjon å være i. Det å ikke bli trodd er ikke godt, å det å være avhengig av medisiner er heller ikke godt. Vil anbefale at du holder fast på din historie av hva som er sant eller ikke. Hvis du tar for mye medisin og får overdose på det, er jo det uansett alvorlig samme hva andre mener om effekten du får av det eller ikke. Fortsett og vær ærlig når du skal inn på behandling/utredning, si hva du tar, hvor mye du tar og ofte du tar det og hva de andre er i uenige med deg om hvorfor du tar det, bør likevel spille en mindre rolle når det gjelder å bli tattt seriøst på dette. Det å ta overdose på overdose på medisiner er absoultt skadelig for deg, så det at du må få hjelp er viktig. Håper du neste helsepersonell du treffer tar deg seriøst når du forteller om problemet ditt, så ønsker vi deg lykke til!