Kan han dø?

Hei. denne mannen har fått i seg 10stk paracetamol 1000mg, 5stk voltaren (usikker mengden inhold per tabl) 25stk sobril 15mg, og rundt 10 stk mogadon nitrazepam 5mg , det er ca 45 min siden han inntok disse. snakker på hannes vegne pga bekymring angående hanns helse og hva som skjer, om det er farlig/livstruende. Har noen som sover med han nå, og holder han under oppsikt, selv er jeg ikke langt unna og har sagt ifra om at han ikke må bli lemnet alene under natten pga våre usikkerhet, uvitenhet og mangel av erfaring under slike omstendigheter.

Mann, 37 år fra Møre og Romsdal
Først vil vi informere deg om at dette ikke er en akutt-tjeneste. Det kan ta inntil en uke å få svar her. Om det er slik at du vurderer at det kan være fare for liv og helse, bør du ringe 113 eller kontakte Giftinformasjonen, døgnåpen telefon: 22 59 13 00 (råd ved forgiftninger og forgiftningsfare).
• 10stk paracetamol 1000mg: Mener du 10 gram paracetamol? Det er i såfall en farlig dose. 150 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer (inntil 12 g, som alltid er toksisk). Ved doser over dette, til sykehus (gjelder barn og voksne).
• Voltaren: Det er ikke anbefalt å bruke døgdoser over 150 til 200 mg. Symptomer på overdosering kan være oppkast, gastrointestinale blødninger, diaré, svimmelhet, tinnitus eller kramper. Akutt nyresvikt og leverskade kan forekomme ved alvorlig forgiftning.
• 25stk Sobril 15mg: Overdosering av oksazepam er normalt ikke livstruende med mindre den er kombinert med andre CNS-depressive (sentraldempende) stoffer inkl. alkohol. Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi og hypotensjon til respirasjonsdepresjon og koma.
• 10 stk Mogadon 5mg. Mogadon bør ikke gis i større doser enn 20 mg. Og da bør det være under oppsyn av helsepersonell.
I sum kan dette føre til overdosering. Om det er såpass at han kan dø av det, er vanskelig for oss å gi et eksakt svar på. Folk metaboliserer virkestoffene veldig ulikt. Og toleranse (hvor mye han er vant til å ta/»tåler») har veldig stor betydning for hva som er nøyaktig toksisk dose.
Det er viktig at dere holder ham under oppsikt, og sjekker puls og pust jevnlig. Er dere i den minste tvil om at dette går bra, ring 113 umiddelbart!