Jeg har alkoholproblemer og ønsker noen å snakke med

Hei, jeg er alkoholiker og ønsker å slutte. Jeg vil ikke legges inn, men kunne trenge noen å snakke med, hvor bør jeg henvende meg da?

Kvinne, 46 år fra Buskerud
Hvis du henvender deg til fastlegen din kan du få henvisning til en ruspoliklinikk for samtaler der. Hvis du går inn på frittsykehusvalg.no kan du finne det behandlingstedet som ligger nærmest der du bor i den helseregionen du tilhører. Ellers finnes det også organisasjoner som AA, Selvhjelpsgrupper eller De norske lenker  som du kan ta kontakt med uten henvisning. Det er også fullt mulig å kontakte psykolog eller terapeut som ikke er tilknyttet det offentlige. Da trenger du ikke henvisning, men det koster som regel mer.