Hvordan konfrontere pappa når jeg tror han ruser seg

heroin litenDet siste halvåret har jeg to ganger kommet over en liten bag med hvitt pulver, en vekt og en liten skje. Begge gangene i sekken til pappa. Jeg har en mistanke om at han ruser seg. Han oppfører seg tilsynelatende normalt, og jobber dessuten veldig mye. Tror hverken mamma eller noen andre i familien er klar over det. Hvordan skal jeg konfrontere han?

Mann, 16 år fra Oslo
Ingen enkel situasjon å være i for deg, så bra at du skriver til oss og ber om råd for å håndtere dette du har oppdaget. Er det slik at du har hatt mistanke om at pappa har ruset seg tidligere, siden du har sett gjennom tingene hans? Uansett så har du ihvertfall hatt denne mistanken siste halvåret, og det må ha vært vanskelig å gå med disse tankene på egen hånd. Du skriver at du tror hverken mamma eller noen andre i familien er klar over dette. Er det spesielle grunner til at du ikke har fortalt mamma om det du har funnet? Hvis du har rett i dine mistanker, så er det en situasjon som vil angå hele familien, ikke bare deg og pappa.
Du spør hvordan du skal konfrontere ham, det er det nok ingen fasitløsning på.  Kanskje du skulle tenke på å snakke med mamma først, det kan være en støtte for deg. Hvis du har rett i at hun ikke vet noe om dette er det kanskje greit for henne å få vite det slik at hun, som er voksen, kan ta en prat med han. Hvis det er uaktuelt, er det noen andre voksenpersoner du har tillit til som du kan drøfte dette med? Lærer, rådgiver eller helsesøster på skolen? Helsestasjon for ungdom i bydelen du bor i? Utekontakten? Et annet familiemedlem? Hvis du ikke vil prate med noen du kjenner om dette finner du en oversikt over hjelpetilbud til unge her. Eventuelt kan du kontakte oss på telefon (hver dag 11-19) eller chat (hverdager 14-17).