Hvor lenge kan alkohol påvises i urinen på utvida prøver?

Hei, jeg er en jente på 23 år, går på urinprøver 3 ganger i uka pga tidligere rusmisbruk av amfetamin og Ghb. På oppfordring fra barnevernet så må jeg ta disse utvidet prøvene. Men jeg er helt rusfri nå, vært det i fem måneder, mitt spørsmål er hvor lenge alkoholen sitter i urinen? Jeg liker å ta meg en fest med gode venner noen ganger og i følge lengen min så har det vært påvist alkohol ved noen anledninger, jeg innrømte det men dette har jo ofte vært 2 dager før jeg skal ta prøve. Derfor lurer jeg på hvor mange timer det må gå ? Mvh anonym

Kvinne, 23 år fra Telemark
Hvor lenge alkoholinntak kan påvises i urinprøve kommer an på hva slags type test som brukes, samt mengde og hyppighet på inntak. I «vanlige» screeningtester for rusmidler kan det påvises i ca et døgn, i EtG tester ca 2-4 dager, og i spesielle tester med sporing av alkohol som mål kan det påvises i opptil flere uker hvis det er snakk om store og jevnlige inntak. Hvor mange timer det må gå fra du drikker til alkohol til urinprøvene dine er rene kommer altså an på hva slags test som blir brukt.